Ganges, Shiva, rikshaw, Ashadeep; VARANASI - Reisverslag uit Benares, India van Anke Boer - WaarBenJij.nu Ganges, Shiva, rikshaw, Ashadeep; VARANASI - Reisverslag uit Benares, India van Anke Boer - WaarBenJij.nu

Ganges, Shiva, rikshaw, Ashadeep; VARANASI

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

14 Maart 2013 | India, Benares

India blijft me verbazen, verrassen en verafschuwen. Dit land vol tegenstellingen maakt een diepe indruk op mij en ik bewandel een leerzaam pad waar ik de rest van mijn leven op verder kan bouwen.

Na het enorm vieze, chaotische Kolkata waren we allemaal klaar om te vertrekken. Wat een indrukwekkende projecten hebben we gedaan. Meisjes weeshuizen, jongens weeshuizen en treinstation voor kinderen die daar wonen en veelal verslaafd zijn aan lijm.
We zijn 2 dagen naar een dorp geweest van Aboni, een man die we hebben leren kennen. Zijn dorp was op het platteland waar de mensen nog in klei/bamboe hutjes wonen, wassen in het meertje, waar ze nooit blanken zien en de vrouwe buiten koken op een vuurtje. Wat een fijne ervaring was dit. We werden ontvangen als beroemdheden, heerlijk eten en schone lucht. Slapen op een bamboe matje was ook een harde ervaring ;) Ze gaven letterlijk hun kinderen cadeau aan ons om mee te nemen. Kinderen met houten tolletjes en bomen als speelgoed, wat een enorm goede acrobaten zijn deze kinderen met hun grote glimlachen. Helaas denken veel dorpelingen dat ze een beter bestaan in de stad kunnen opbouwen dus vertrekken ze naar de stad waar ze veelal op de straat belanden. Kolkata was een harde realiteit met als hoogtepunt de kinderen in de Slum Topsia.

Nu zijn we in Varanasi, een verademing voor ons. Een stuk schoner en de rivier geeft een gevoel van ruimte en openheid. Varanasi is de meest heilige stad voor de Hindoes. Dit komt door de rivier de Ganges, wie hier sterft of gecremeerd wordt breekt uit de cirkel van reincarnatie. Dus er worden openlijk onder veel belangstelling mensen gecremeerd, een paar meter verder op wast iemand zijn kleren in de rivier en naast hem staat iemand in de rivier te pissen. Ook komen alle rioleringen van de stad hier uit in de ganges, dus lekker heilig ;)
Op de Ghats vind je veel Sadduh's die hier gekleed in oranje of helemaal naakt in hun tentjes kamperen, de hele dag een beetje blowen en om geld vragen. Mensen wassen hun zonden af in het water dus je ziet mensen uitgebreid baden in het water. Vele mannen naakt en vrouwen in complete sari's. Er varen honderden roeibootjes rond om de toeristen te laten genieten van al deze gebeurtenissen. De stad loopt vol met koeien, stieren en buffalo's..... soms blokkeren ze de straten en kan je er niet langs.
Dit maakt naar school fietsen een hele ervaring :) De weg is bijna een bmx-track, vol met koeien, honden, rikshaws en te veel mensen!! Het maakt me af en toe bijna agressief dat mensen hier totaal niet om elkaar denken. het recht van de sterkste! Ze blijven maar toeteren (waar niemand naar luistert) en stoppen pas als het echt echt echt nodig is.
We geven elke dag les op de school Ashadeep, na school tijd. De kinderen zijn erg enthousiast en leren erg snel. PWB komt hier al 6 jaar dus er zijn al heel wat kinderen met ervaring. Nu krijgen we ook de kans om kinderen beter te leren kennen en banden op te bouwen. Eind van de maand geven de kinderen een grote show hier in Assi Ghat. Ook zijn we deze week een par keer bij een Nederlands gesponsord project geweest; Duniya. Erg lieve kinderen. Ben met 1 van de dames daar achter op de scooter wezen shoppen voor een punjabi jurk, was erg leuk. Ook zijn we daar international women day geweest, was erg mooi om alle vrouwen in gekleurde sari's bij elkaar te zien en horen spreken over women rights!!! (you go girls!!!)

Het begint nu echt heet te worden wat het werk soms wel moeilijk maakt en helaas hebben de Indiase bacterien ons ook te pakken gekregen. Toen we hier aankwamen was ik erg ziek. Koorts en diarree. Dus aan de antibiotica en dat heeft geholpen. Het blijft op en neer gaan met mijn gezondheid en energie, vooral veel buikkramp en vaak erg moe. Elke dag is het de vraag hoeveel van de groep ziek op bed loggen want het is bijna een estafette race geworden.

Het gaat goed met me, leer ook veel op persoonlijk vlak en ook de groep begint een balans te vinden. We hebben hier een eigen appartement met eigen keuken. Dit voelt huiselijk en iedereen leert elkaar beter kennen. Lekker zelf ontbijten en lunchen en dineren doen we gezamenlijk.
Nog 2 weekjes hier in Varanasi end an hebben we 10 dagen vakantie!! Ik ga samen met Abi en Chez naar Both Gaya (waar Buddah Buddah werd) en daarna nar Sikkim (tussen nepal en Buthan). Daarna beginnen we in April met ons laatste project in Darjeeling.

Nogmaals bedankt aan al mijn sponsors die deze reis mogelijk hebben gemaakt!! Het is een levens veranderende ervaring!

Nog steeds zijn sponsors welkom, we lopen nog achter op Budget ;) Rekening nummer 334768020 (sorry in vorige blog zat een foutje in het rek. nmr.)

Liefs en heel veel knuffels vanuit het super hete en drukke VARANSI.
Anke

  • 14 Maart 2013 - 19:45

    HILLY:

    Hoi Anke,
    Het komt mij allemaal heel erg bekend voor, zoals het lijm snuiven.
    Nepal is ook een schitterend land. Maar jij zlt deze ervaringen net als wij nooit vergeten.
    Geniet er van en een dikke tut van Bonne en Hilly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Benares

India 2013: Steentje bijdragen met mijn talent!

Sponsors gezocht voor project in India!

In januari ga ik als vrijwilliger 4 maanden naar India. Hier ga ik dans en circus les geven aan kwetsbare kinderen in arme gebieden. Het lesgeven en uitvoeren van de uitvoerende kunst heeft veel positieve invloeden op de ontwikkelingen van een kind.Onze leerdoelen zijn; exploreren van potenties, creativiteit, fysieke ontwikkeling, team working, zelfvertrouwen opbouwen en leren vertrouwen in een ander.
Lees onze visie op de website: http://performerswithoutborders.org.uk/

Hiervoor ben ik op zoek naar sponsors... .!!!! Buiten het feit dat je 4 maanden niks verdiend kost het ook een hoop geld: Vliegticket, accommodatie, levensonderhoud, vaccinaties, visum, verklaring goed gedrag, verzekeringen en attributen voor het project.
Wie wil mij hierbij helpen? Dat zou fantastisch zijn!!! De beste manier om mij te sponsoren is een envelopje met je donatie bij mij of iemand die mij vaak ziet af te geven of op te sturen of een tweede mogelijkheid is om het over te maken naar mijn bankrekening 334768020.
Super! Ik hoop met jullie donaties deze kinderen de tijd van hun leven te geven. Ik zal jullie op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen!
Elke euro telt ..... al is het maar 1 euro ik zal er persoonlijk voor zorgen dat deze kinderen zich bijzonder zullen voelen met aandacht en plezier!

Live, Love, Laugh,
Anke
Het zou geweldig zin als jullie deze post zouden door willen sturen naar familie en vrienden, of sharen op je pagina . Hoe meer zielen hoe meer donaties ;)

Je kan ook sponsoren via:http://www.virginmoneygiving.com/ . Dan komt het geld niet direct bij mij maar bij de organisatie, maar ik met toch nog 250 pond bij elkaar verzamelen voor het project.

Recente Reisverslagen:

02 Mei 2013

I love Darj!

16 April 2013

The Himalaya's are a life ith the sound og CIRCUS!

14 Maart 2013

Ganges, Shiva, rikshaw, Ashadeep; VARANASI

07 Februari 2013

To make a difference

24 Januari 2013

Let's begin!!
Anke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 540
Totaal aantal bezoekers 54520

Voorgaande reizen:

26 December 2012 - 20 Mei 2013

India 2013: Steentje bijdragen met mijn talent!

25 Maart 2011 - 01 November 2011

The United Kingdom

15 Februari 2010 - 21 Juli 2010

Israel

21 December 2009 - 19 Februari 2010

Albanie

05 Mei 2008 - 10 September 2008

italie 2008

17 Mei 2009 - 30 November -0001

Italie; avontuur 2

Landen bezocht: